کارشناسی برق انواع خودرو

بررسی سلامت فنی خودرو قبل از معامله یکی از عاقلانه‌ترین اقدامات پیش از نهایی کردن معامله است. اغلب مشتریان تمرکز خود را روی بحث تشخیص رنگ‌شدگی بدنه می‌گذارند. غافل از آنکه عمده‌ترین مشکلات بعدی در بخش‌های پنهان مانند سیستم برق نمایان می‌شوند.

فرایند کارشناسی خودرو شامل چند بخش اصلی می‌شود. از کارشناسی بدنه و شاسی و ستون‌ها گرفته تا کارشناسی موتور و گیربکس. البته در این میان مهم‌ترین بخش یعنی کارشناسی رنگ هم فراموش نمی‌شود. اما نکته اینجاست که حتی کارشناسان خبره نیز گاهی برررسی سیستم برق خودرو را فراموش می‌کنند.

از آنجایی که طی ماه‌های اخیر بازار خودرو با تنش شدید قیمتی همراه شده، بسیاری از مشتریان با اشتیاق بیشتر سراغ خرید مدل‌های کارکرده یا همان خودروهای دست‌دوم می‌روند. اما چالش اصلی خرید این محصولات بحث سلامت فنی آن‌هاست. ریسکی که البته منجر به کاهش ملموس قیمتی آن‌ها هم می‌شود. یکی از عواملی که می‌تواند مشتری جدید یک خودروی دست‌دوم را بعد از مدت زمانی با چالش روبرو کند، مشکل در سیستم برق است.

کارشناسی برق خودرو باتری ها

آشنایی با سیستم برق خودرو

مکانیزم تولید، مصرف و انتقال برق در خودروهای مدرن شامل آیتم‌های مهمی است. که به ترتیب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آفتامات: ولتاژ تولیدی توسط دینام را منظم می‌کند و یکسوسازی می‌کند.
  • دینام: همان تولیدکننده اصلی برق در خودروهاست. این وسیله در حقیقت انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کند تا باتری همیشه تکمیل باقی بماند.
  • باتری: منبع ذخیره برق خودروست و کار منبع برق را برعهده دارد.
  • دلکو: جریان برقی که کویل ایجاده کرده را میان شمع‌های خودرو توزیع می‌کند. در واقع وظیفه قطع و وصل جریان را انجام می‌دهد.
  • کویل: تقویت برق باتری برای استفاده شمع و ایجاد جرقه از جمله وظایف کویل است.
  • اتصالات سوکتی: رابط بین مصرف‌کننده‌های برق در خودرو و سیم‌ها هستند.
  • شمع: تولید جرقه در موتور خودرو به منظور شکل‌گیری احتراق.
  • فیوز: همواره برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم برق خودرو به ویژه در زمان اتصالی‌ها و افزایش بیش از حد جریان عبوری، از فیوزها استفاده می‌شوند.
  • وایر: سیم‌های ویژه‌ای هستند که برق را به شمع‌ها منتقل می‌کنند.
کارشناسی برق خودرو شمع ها

کارشناس برق خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

حالا که با اهمیت کارشناسی خودرو و البته حساسیت سیستم برق خودرو آشنا شدید، باید نگاهی کوتاه به بحث کارشناسی برق انواع خودرو بیاندازیم.

پروسه بررسی سیستم برق خودرو از بازدید چشمی آغاز می‌شود. کارشناس خودرو ابتدا اتصالات متعارف و معمولی سیستم برق از باتر تا دینام و از وایر تا شمع‌ها را بررسی می‌کند.

در مرحله بعد سراغ جعبه فیوز و جعبه رله‌ها می‌رود. تا سوختن و یا نیم‌سوز شدن آن‌ها را هم چک کند. سپس ادوات اصلی مانند شیشه‌ها و حتی شارژر فندکی را بررسی می‌کند.

در مرحله بعدی که کمی پیشرفته‌تر است، با ابزارهای عیب‌یابی اقدام به بررسی سلامت دینام و باتری می‌کند. سلامت عملکرد شمع‌ها نیز برای احتراق کامل سوخت اهمیت دارد. گام بعدی بررسی میزان نشتی ولتاژ در سیستم برق است.

این مراحل در زمان خاموش بودن، روشن بودن و پرکار بودن (مانند روشن بودن ضبط و یا چراغ‌ها) یک بار دیگر هم بررسی می‌شود.

منبع: ماشینچی
نویسنده: نیما حدادی