درباره رنگ خودرو چه می‌دانید؟

انتخاب رنگ، یکی از مهمترین تصمیم­‌هایی است که در هنگام خرید خودرو برعهده مشتری قرار دارد. رنگ بدنه علاوه بر زیبایی ظاهری خودرو، می­‌تواند تاحدی نشانگر سلیقه و شخصیت مالک و حتی بر ارزش خودرو در زمان خرید یا طی سال‌های بعد تاثیرگذار باشد.

نه تنها با مشاهده خودروهای حاضر در خیابان‌ها، بلکه با مشاهده آمار و ارقام مربوط به بازار کشورهای مختلف می­‌توان دریافت که این­ روزها، اکثر مشتریان در بازار خودرو رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری و نقره‌­ای را ترجیح می‌دهند.

به عقیده برخی، انتخاب این رنگ‌ها می­‌تواند نشانگر افسردگی افراد جامعه باشد، اما اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که تغییرات زندگی روزمره در دوران مدرن همچون استفاده از دستگاه‌­های هوشمند که عموماً به رنگ سفید، مشکی یا نقره­‌ای رنگ‌­آمیزی می­‌شوند هم در تغییر سلیقه افراد موثر بوده است.

تاریخچه رنگ خودرو

شروع تولید انبوه در صنعت خودروسازی را به ساخت مدل T توسط فورد نسبت می­‌دهند، خودرویی که تنها با رنگ مشکی قابل انتخاب بود.

رنگ آمیزی بدنه فوردt

فناوری رنگ‌­آمیزی در صنعت نوپای خودرو در آن سال‌ها از روشهای رنگ کردن گاری و کالسکه برگرفته شده بود. هزینه زیاد، زمان طولانی موردنیاز برای خشک شدن رنگ و عدم پایداری رنگ که به کمرنگ یا زرد شدن پوشش ختم می‌­شد، مهمترین موانع بر سر راه تنوع رنگی خودروها بود. فورد به استفاده از مواد شیمیایی موجود در آسفالت برای رنگ‌­آمیزی خودرو روی آورد که سریع‌تر خشک می‌شد و ماندگاری بسیار بالایی داشت، اما این انتخاب به عدم تنوع رنگ منجر شد.

به مرور زمان و با پیشرفت روش‌های رنگ‌­آمیزی و استفاده از مواد افزودنی جدید مخصوصاً بعد از جنگ جهانی دوم، تنوع رنگی خودروها بسیار افزایش یافت که در دهه­‌های 60 و 70 میلادی به اوج رسید.

مراحل رنگ‌آمیزی خودرو

با توجه به ملاحظات محیط زیستی و پیشرفت فناوری، رنگ لعابی آکرلیک پلی‌ارتان آب-پایه بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارد. فرآیند رنگ‌آمیزی بدنه در چند مرحله انجام می­‌شود تا در نهایت صخامت 0.1 میلی‌متر حاصل شود. مراحل مذکور به شرح ذیل است:

1 - آماده‌سازی بدنه

بدنه خودرو تحت فشار زیاد آب قرار می‌گیرد. سپس به واسطه جریان الکتریکی، وارد جایگاه کاتد (الکترود مثبت) می‌شود درحالی‌که رنگ به صورت آند (الکترود منفی) به روی آن منتقل می‌­شود.

حوضچه رنگ در فرآیند رنگ‌امیزی خودرو

2 - زیر لایه

نخستین پوشش بدنه با هدف مسطح نمودن زیرسازی، محافظت بدنه و فراهم نمودن بستری برای افزایش چسبندگی رنگ به سطح، روی آن قرار می‌گیرد.

3 - لایه اصلی:

در این مرحله، طیف رنگ از نظر ظاهری قابل تشخیص است و نوع آن از نظر روغنی، متالیک یا صدفی هم مشخص خواهد شد.

4 - پوشش نهایی لاکی

برای شفافیت رنگ بدنه و همچنین ایجاد لایه محافظ روی آن از این ماده بی‌رنگ استفاده می­‌شود. این لایه روی قطعات فلزی و تحت سیستم 1K تا دمای 140 درجه سانتیگراد حرارت می­‌بیند تا به فرم نهایی درآید درحالی‌که روی قطعات پلاستیکی همچون سپرها و آینه­‌های جانبی طبق سیستم 2K و تحت دمای حدوداً 90 درجه سانتی‌گراد قرار می‌­گیرد.

مراحل رنگ‌آمیزی بدنه خودرو

انواع رنگ‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی

رنگ‌ روغنی بدنه خودرو

ساده‌­ترین نوع که بیشترین استفاده را روی خودروهای سنگین دارد، اما روی انواع سواری و موتورسیکلت هم قرار می­‌گیرد. تولید آسان و ارزان برای سازنده و نگهداری و تعمیر با هزینه کمتر برای مصرف‌­کنندگان از مهمترین مزایای رنگ‌های روغنی است. هرچند برخی مشکلات مثل پدیده پوست ­‌پرتقالی شدن را نیز نباید در این رده نادیده گرفت، که البته معمولاً در فرآیند تولید به وجود می‌­آید.

رنگ‌ متالیک بدنه خودرو

با اضافه شدن ذرات آلومینیوم به ترکیب رنگ، رنگ متالیک پدید می‌­آید که در عین درخشش بیشتر و تنوع گسترده، هزینه تولید و نگهداری بیشتری هم دارد که از نمایان شدن بیشتر آلودگی، آسیب‌­پذیر بودن این رنگ و تعمیر سخت آن ناشی می‌­شود.

رنگ صدفی بدنه خودرو

از ترکیب رنگ‌های با پایه صدفی با پوشش شفاف (و گاهی به همراه لایه اصلی) حاصل شده و نسبت به رنگ‌های متالیک، درخشش و البته هزینه بیشتری را به همراه دارند. تولید این رنگ حاصل افزودن کریستال‌­های سرامیک به رنگ خودرو است که در کنار افزایش جلوه بصری، هزینه نگهداری و مشکلات تعمیر را نیز به همراه دارد.

در کنار این سه رده اصلی، باید به پوشش‌­های مات و همچنین ترکیبات خاص و سفارشی همچون رنگ‌­آمیزی قطعات فیبرکربن یا پوشش شفاف بی‌رنگ روی این قطعات هم اشاره کرد، که معمولاً در موارد خاص و تیراژ کم انجام می‌­شود.

رنگ‌آمیزی بدنه خودرو به کمک ربات‌ها

روش‌های رنگ­‌آمیزی در صنعت خودروسازی

با وجود تمام روش‌های نوآورانه که در سطح صنعت برای رنگ کردن خودرو پیشنهاد شده، سه روش تاکنون به صورت عمده مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته است:

  1. مایع: معمولاً با استفاده از رنگ‌های پلی­‌ارتان و به یاری کمپرسور انجام می‌شود.
  2. اسپری: همچون اسپری­‌های عادی ولی در مقیاس بزرگتر به روی بدنه خودرو پاشیده می‌­شود.
  3. پودر یا مواد افزودنی: پس از ترکیب در تینر، روی بدنه قرار می‌­گیرد.

کارشناسی رنگ خودرو

اما در هنگام معامله خودرو خصوصاً کارکرده، چگونه می‌­توان از اصالت و سلامت آن اطمینان حاصل کرد؟ پس از تست بخش فنی و مشاهده فضای کابین، سلامت بدنه و یا نواحی رنگ شده احتمالی را چگونه می‌­توان تشخیص داد؟

هرچند توجه به نکات زیر و البته دقت به جزئیات در هنگام خریداری خودرو می‌تواند بسیار کارگشا باشد، اما توجه داشته باشید که هرکدام از این موارد ممکن است به نحوی از دید خریدار پنهان بماند. بنابراین بهترین روش برای آگاهی از سلامت بدنه و حتی صحت عملکرد بخش فنی خودرو، کارشناسی خودرو به کمک افراد متخصص در این حوزه است.

کارشناسی بدنه و رنگ خودرو در ماشینچی

ناسازگاری در بافت رنگ خودرو

بسیاری از خودروهای مدرن هم با پدیده «پوست پرتقالی» یا سطوح ناصاف روی رنگ بدنه از خط تولید خارج می­‌شوند. اما در چنین خودروهایی هم باید به کیفیت یکسان رنگ بدنه در نقاط مختلف و قطعات مشابه توجه کرد.

ناسازگاری در طیف رنگ خودرو

بازتاب رنگ روی بدنه خودرو با توجه به میزان نور تابیده شده متفاوت خواهد بود، اما در صورت بی‌دقت فردی که خودرو را مجدداً رنگ‌­آمیزی کرده، رنگ بدنه دچار سایه­‌های مختلف در یک ناحیه می‌­شود.

اثر ناشی از اسپری

از طریق مشاهده یا لمس سطوح، می­‌توان به پاشش بیش از حد رنگ در یک نقطه توسط اسپری پی برد.

اثر باقیمانده از نوار چسب

برخی تعمیرگاه‌­ها برای حفظ سایر نقاط بدنه از پاشش رنگ، اقدام به چسباندن نوار در اطراف ناحیه مورد نظر می­‌کنند. نکته مهم این است که در بسیاری از موارد، اثرات ناشی از حضور این نوارها برجای می‌­ماند که ممکن است به صورت خطوط مستقیم یا تفاوت سایه میان رنگ روی یک قطعه باشد. برای بررسی بیشتر به اطراف پنجره‌­های جانبی هم دقت کنید.

قلم نشخیص ضخامت رنگ

استفاده از قلم تشخیص ضخامت رنگ

رنگ مجدد بدنه یک خودرو، مطمئناً باعث تغییر ضخامت آن نسبت به زمان خروج از خط تولید خواهد شد. با مشاهده ضخامت مختلف رنگ در نقاط گوناگون بدنه، می­‌توانید از ترمیم و رنگ‌­آمیزی مجدد در این بخش‌ها مطمئن باشید.

برچسب‌­های مفقود شده

در برخی خودروها، شرکت سازنده اقدام به چسباندن برچسب حاوی مشخصات، شماره و ... روی بسیاری از قطعات می­ن‌ماید تا مشتری از اصالت آن‌ها مطمئن باشد. پس از ترمیم بدنه، این قطعات معمولاً مفقود شده یا اثراتی از ترمیم روی آن‌ها باقی می­‌ماند.

اثرات ناشی از بی­‌دقتی تعمیرکار

پاشش غیر اصولی رنگ و مخصوصاً عدم انجام سمباده و پولیش پس از رنگ‌آمیزی مجدد بدنه، می­‌تواند باعث نمایش سنگ‌­ریزه، مواد ناخالص موجود در رنگ و ایجاد سایه متفاوت در بدنه شود.

منبع: ماشینچی
نویسنده: عماد رحمتی‌راد