نقش واتر پمپ در خودرو
تصور اینکه یک خودرو بدون آب کار کند، عملاً ممکن نیست. موتور خودرو بعد از چند ثانیه کار به دمای بسیار بالایی میرسد. در صورتی که ابزاری برای کنترل این حرارت در دسترس نباشد، میتواند با خرابی شدید بلوک موتور مواجه شویم. واتر پمپ ابزاری ساده و در عین حال حیاتی برای تزریق آب به موتور در شرایط آب و هوایی مختلف است.
البته که حضور آب در بلوک موتور خودروها یک پروسه طبیعی است، ولی با توجه به بحث جاذبه گرانروی این مایع، میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که آب به تنهایی قابلیت چرخش دور موتور را ندارد. به همین دلیل است از سالها پیش خودروسازان از قطعهای به اسم واتر پمپ برای این منظور استفاده میکنند.
در صورتی که جریان منظم چرخش آب برقرار نباشد در فصول گرم شاهد جوش آوردن و در فصول سرد شاهد راندمان پایین موتور خواهیم بود؛ به عبارت دیگر واتر پمپ باعث میشود تا دمای موتور خودروها همواره در سطح استاندارد خود باقی بماند. اگرچه خرابی واتر پمپ اتفاق شایعی در خودروها نیست، ولی گاه و بیگاه با بروز این حادثه، عواقب بدی در انتظار خودرو و راننده آن خواهد بود.
دلایل خرابی واتر پمپ
همانطور که اشاره کردیم، واتر پمپ خودرو قطعهای نیست که به سادگی دچار خرابی شود. ولی با این حال استفاده از کیفیت نامرغوب در ساخت میتواند اولین دلیل خرابی آن باشد. اگر روی خودرویی یک واتر پمپ از برند ناآشنا و با کیفیت پایین نصب شود به طور حتم میتواند در آینده پتانسیل خرابی را داشته باشد.
خودرویی که به دلیل نقص در واشر پمپ به اصطلاح آب کم میکند، به واتر پمپ فشار بیش از اندازه وارد میکند، که خود میتواند منجر به خرابی این قطعه شود.
گاهی اوقات مکانیسم پمپ کردن و فشردهسازی این قطعه دچار مشکل نمیشود، ولی یکی از قطعات جانبی و غیرمستقیم است که کارکرد آن را با اختلال روبرو میکند. از قطعات و سنسورهای الکترونیکی گرفته تا یکی از مهمترین قطعات مکانیکی که پولی واتر پمپ نام دارد.
یادتان باشد خودروهایی که چند سال از عمر آنها میگذرد، بیشترین فراوانی را در موضوع خرابی واتر پمپ دارند. فرسودگی و استهلاک اولین و اصلیترین دلیل از کار افتادن واتر پمپ است. پس پیش از خرید یک خودروی دستدوم با مراجعه به مراکز معتبر کارشناسی خودرو، از سلامت واتر پمپ اطمینان حاصل کنید.
نشانههای خرابی واتر پمپ
کارشناسان مجرب میگویند خرابی واتر پمپ پیش از آنکه به شکل خطرناکی خود را نشان دهد، علائم اولیهای دارد. در ادامه به نشانههای خرابی واتر پمپ اشاره میکنیم.
اولین و سادهترین نشانه خرابی این قطعه در خودروها، شنیدن یک نویز غیرعادی از زیر کاپوت است. صدایی که حتی در حالت ایستاده و بیکار بودن پیشرانه نیز شنیده میشود.
علامت دیگری که میگوید واتر پمپ خودرو دچار اختلال شده، انتشار بخار از بخشهای مختلف خودروست. درواقع واتر پمپی که خراب است یا در آستانه خرابی قرار دارد، نمیتواند بلوک موتور را به دمای استاندارد و مناسب خود برساند. به همین دلیل موتور آرام آرام داغ میشود و بخشی از مایعات خود که شامل آب و روغن است را تبخیر میکند. یادتان باشد وجود بخار نشانه خطرناکی است. در صورت دیدن این وضعیت حتماً در اسرع وقت به یک تعمیرکار مجاز مراجعه کنید.
خرابی واتر پمپ میتواند نشانههای سادهای نیز در پی داشته باشد. خودرویی که در این قطعه خود دچار مشکل شده، احتمالاً با نشتی مایع خنککننده که همان آب یا ضدیخ/ضد جوش است روبرو میشود.
طبیعی است که عدم رفتار مناسب واتر پمپ میتواند به دلایل کاملاً مشخص و طبیعی منجر به افزایش دمای موتور شود؛ به عبارت دیگر نوسان عقربه آمپر آب میتواند به راحتی به راننده این هشدار را بدهد که عملیات خنکسازی پیشرانه با مشکلی روبرو شده است.
نویسنده: نیما حدادی